vrijdag 21 oktober 2011

Hoe lang moet een webtekst zijn?

Ik kwam een interessant artikel tegen op Frankwatching van Dirkjan Vis over de lengte van webteksten, altijd weer een discussiepunt.
De conclusie luidde: Een lange tekst kan wel, mits het goed is geschreven en de diverse soorten lezers bedient.

Ik heb een voorkeur voor korte, bondige teksten. Toch ben ik het eens met de schrijver dat in bepaalde situaties lange teksten prima werken. De artikelen op Frankwatching zijn eigenlijk al een voorbeeld hiervoor want ik lees deze zelf graag! Ik wil hier nog een paar persoonlijke aanvullingen op geven:
  • Duidelijkheid gaat voor beknoptheid!
  • Als mensen een probleem hebben en een oplossing zoeken dan maakt het niet uit hoe lang een tekst is. Als de tekst interessant is, lezen ze alles, onafhankelijk van de lengte!
  • Bij een lange tekst wordt het gebruik van tussenkopjes, witregels, alinea's e.d. wel belangrijker (en dat kan volgens mij bij Frankwatching nog iets beter ;-)).
Webteksten: wat is beter, lange of korte teksten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten