donderdag 27 oktober 2011

Bouncepercentage

Tijdens de workshop wervende websites van 13 oktober kreeg ik van Kim van Babbelijntje een vraag over het bouncepercentage en wat dat gemiddeld mag zijn. Omdat ik dit niet wist, heb ik het later opgezocht.


Wat is het eigenlijk?

Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina. Iemand komt dus op een pagina binnen en klikt niet verder naar een andere pagina.



Waar vind je dit percentage?

Je vindt dit in Google Analytics.

Wat mag het zijn?

Voor een website mag dit gemiddeld tussen de 40 en 60% liggen. Boven de 60% is niet goed.
Bij een webshop ligt het gemiddelde iets lager, namelijk tussen 30 en 45%.

Wat kan je doen om het beter te maken?

Er zijn verschillende redenen dat iemand niet doorklikt. De beste is natuurlijk dat de bezoeker precies de goede informatie vond en niets meer nodig had. Helaas kan het ook zo zijn dat ze in een paar seconden hebben besloten dat het niet is wat ze zochten en dat ze ergens anders gaan zoeken. Verder wil je graag dat mensen iets doen op je site (contact opnemen, kopen oid) dus dan moeten ze ook doorklikken. Kijk eens goed naar de volgende suggesties:
  • Geef een doorklikmogelijkheid, bijvoorbeeld een call to action of een link naar meer info.
  • Bekijk of de zoekwoorden waarmee mensen op de pagina komen overeen komen met de inhoud van de pagina.
Meer lezen:
Verminder je bouncepercentage
Google Analytics voor webwinkels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten